- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
دبیر جشنواره تئاتر :
جشنواره دولتی ملاحظات و سیاستهای خودش را دارد
صبح دیروز 26دیماه، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با حضور دبیر و همچنین دبیر اجرایی این جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار و درباره بخشهای مختلف این رویداد صحبت شد.
سعید اسدی دبیر جشنواره، درباره مصلحت و ممیزیهایی برای کنار گذاشته شدن برخی نمایشها از جشنواره، تأکید کرد: جشنواره تئاتر فجر جشنوارهای دولتی است که باید سیاستهای فرهنگی و دولتی در آن رعایت شود. این جشنواره باید نسلهای مختلف تئاتر و وجوه هنری مختلف را در نظر بگیرد. اگر دبیر جشنوارهای خصوصی بودم به بسیاری از پرسشها پاسخ میدادم ولی دبیر جشنوارهای دولتی هستم که ملاحظات و سیاستهایی دارد که باید لحاظ شوند. پیمان شریعتی، دبیر اجرایی جشنواره هم در ادامه یادآور شد: همه آثار بخش مرور تئاتر ایران که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند پیش از این از سوی اداره کل هنرهای نمایشی مجوز اجرا گرفته بودند و هیچ مشکلی برای حضور آنها در جشنواره نبود. اگر برخی آثار در جشنواره حضور ندارند به دلیل این است که برخی از آنها چند ماه پیش اجرای عمومی خود را سپری کرده بودند و دکور و بعضی بازیگران خود را در اختیار نداشتند.
اسدی درباره آمادگی میزبانی پردیس تئاتر تهران در سیوپنجمین جشنواره تئاتر فجر، گفت: هنوز سالنهای این مجموعه بهرهبرداری نشده و اجرای مستمر تئاتر نداشته اند؛ بنابراین نمیتوان برای اجراهای جشنواره از آنها استفاده کرد چون احتمال بروز مشکلات فنی یا غیره وجود داشت.
شریعتی هم درباره بودجه جشنواره امسال گفت: بودجه جشنواره به تناسب سال گذشته خیلی افزایش نداشته است. پیشبینی روی مبلغ ۴ میلیارد تومان است. کمک هزینهها طبق فراخوان به گروهها پرداخت میشود و امروز نخستین قسط کمک هزینهها پرداخت میشود. دبیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر همچنین در بخش دیگری از این نشست درباره نحوه انتخاب آثار، اعلام نشدن نمایشهای متقاضی شرکت در جشنواره و اضافه کردن بخشی با نام «مسابقه تئاتر جوانان» اظهار کرد: اعتقاد من این است که جشنواره نباید رقابتی باشد. با این حال امسال به این موضوع فکر کردم که فرصتی به جوانان داده شود.
معرفی داوران جشنواره تئاتر فجر
محمدامیر یاراحمدی، شهرام زرگر و آرش دادگر داوران مسابقه جوانان هستند. رضا حداد، سهراب سلیمی، حسین مسافرآستانه، رضا مهدیزاده و نادر برهانیمرند آثار مسابقه مرور تئاتر ایران را داوری میکنند. در بخش مسابقه بینالملل هم علاوه بر فرهاد مهندسپور و مسعود دلخواه، تئودور اسپیریتور (یونان)، ناتاشا ونت وستند (هلند) و گئوم سئوک (کره جنوبی) بهعنوان داور انتخاب شدند و حسین عاطفی، محمدحسین ناصربخت، شهرام کرمی، آزاده گنجه و عقیل تقیزاده داوران بخش محیطی جشنواره هستند.
اعلام برنامههای اختتامیه
جایزه ادبی اروند
دبیر نخستین جایزه ادبی اروند با اعلام اینکه 470 اثر به جایزه ارسال شده است، از استقبال نویسندگان کشور از این رویداد خبر داد. محمدرضا زمانی، دبیر جایزه ادبی اروند، گفت: از میان 470 داستان ارسالی 100 اثر مربوط به بخش نوجوان و بقیه آثار مربوط به شرکتکنندگان بخش بزرگسال است. وی تأکید کرد: بیشترین افراد شرکتکننده در این دوره از استانهای خوزستان، تهران و خراسان هستند. شرکتکنندگان دیگری نیز از استانهای مختلف مانند فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و اصفهان در این جشنواره شرکت کردهاند. معاونت فرهنگی منطقه آزاد اروند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان و موزه هنرهای معاصر آبادان، حامیان اصلی برگزاری نخستین جایزه ادبی اروند هستند.
پوستر جشنواره فجر 35
با یادی از زندهیاد «علی حاتمی»
پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، طی مراسمی با تصویری از زندهیاد «علی حاتمی» کارگردان فقید سینمای ایران رونمایی خواهد شد. به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، امسال پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با محوریت زندهیاد «علی حاتمی» کارگردان فقید سینمای ایران طراحی شده است و قرار است طی مراسمی با حضور اهالی رسانه و مدیران جشنواره از این پوستر رونمایی شود.
رونمایی از آلبوم جدید حامد همایون
حامد همایون خوانند تازهکار پاپ که آلبومش به نام «دوباره عشق» بهتازگی منتشر شده و قرار است چند روز دیگر در جشنواره موسیقی فجر نخستین کنسرت خود را برگزار کند، در نشستی خبری درباره آلبومش سخن گفت.
مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی سهیل مخبری در بنیاد لاجوردی
مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی سهیل مخبری با عنوان «آدم آدم است»، عصر جمعه 24 دی از ساعت 16 تا 19 در بنیاد لاجوردی برگزار شد.
اعلام فراخوان یازدهمین جشنواره شعر فجر
یازدهمین جشنواره شعر فجر ضمن رونمایی از پوستر این دوره، فراخوان دریافت آثار خود را نیز منتشر کرد. علاقه مندان برای اطلاع از جزئیات شرایط حضور در این دوره از جشنواره شعر فجر میتوانند به نشانی http://www.adabiatirani.com یا کانال ادبیات ایرانی به نشانی @adabiatirani مراجعه کنند.
تکذیب تعطیلی کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مشاور منابع معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر تعطیلی کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تکذیب کرد. نیکنام حسینپور در این باره گفت: خبر منتشر شده با موضوع تعطیلی کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتقال کتابهای چاپ سنگی به انباری خارج از شهر صحت ندارد.
لغو کنسرت کیهان کلهر در همدان
کنسرت «پردگیان باغ سکوت» که قرار بود اول بهمن ماه در همدان برگزار شود بهدلیل صادر نشدن مجوز لغو شد. البته ارشاد همدان در اطلاعیه ای صادر نشدن مجوز برای این اجرا را تکذیب کرد.
شکوه مقیمی
سیدرضا صالحیامیری در سخنانی، پیش از کسب رأی اعتماد تأکید کرده بود نباید مقابل هنرمند ایستاد. او که در 11 آبانماه توانست با 180رأی موافق، اعتماد مجلس شورای اسلامی را به خود جلب کند، در این دو ماه توانسته نظر مثبت بسیاری از هنرمندان را با پیشنهادها و برگزاری جلسات مکرر با اهالی سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی جلب کند؛ وعدههایی که همه اهالی هنر به عملی شدن آنها امیدوار هستند.
آخرین دیداری که صالحیامیری با اهالی هنر داشت به روز سهشنبه 21 دیماه بازمیگردد. آنچه در این جلسه بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان گذشت، برای نخستین بار در گفتوگوی «ایران» با اصغر همت، مدیرعامل خانه تئاتر و یکی از حاضرین در این جلسه منتشر میشود که در ادامه میخوانید.
به علت درگذشت آیتالله اکبر هاشمیرفسنجانی، روز سهشنبه تعطیل رسمی اعلام شده بود، اما جلسه شما با وزیر برگزار شد. آیا آقای صالحیامیری خواهان برگزاری جلسه بود؟
طی این سالها، ما هر وزیر را، در دوران 4سالهاش بیشتر از سه بار نمیدیدیم، اما در این مدت اندک دوماهه، 4 یا 5جلسه با آقای صالحیامیری داشتهایم که همین رفتارِ سرشار از حسن نیت ایشان، در ما بارقههای امیدی ایجاد کرده است. وزیران سابق نیز همگی در حوزه فرهنگ حسن نیت داشتند اما برای نخستین بار است که طی 16سالی که از تأسیس خانه تئاتر میگذرد، من با این میزان اهمیت موضوع برای وزیر روبهرو میشوم. ما فکر میکردیم که جلسه روز سهشنبه قطعاً لغو میشود، اما وزیر پیغامی حاوی اهمیت و لزوم برگزاری این جلسه پیش از شروع جشنوارههای فجر داد و خواستار برگزاری جلسه شد و اعلام کرد که میخواهد تنها حرفها و پیشنهادهای ما را بشنود.
آغاز برگزاری این جلسات چگونه بود؟
از آنجایی که سه حوزه تئاتر، سینما و موسیقی مسائل مشترک بسیاری دارند با آقای منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما و آقای حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی اقدام به تشکیل اتحادیهای غیر رسمی، برخاسته از نظرهای شخصیمان کردیم تا شاید بهتر بتوانیم احقاق حق کنیم و نظرات و حرفهایمان را به وزیر منتقل کنیم. ابتدا جلسههایی را با هم تشکیل دادیم و در مورد این مسائل مشترکمان بحث کردیم. وقتی این مسائل را با وزیر در میان گذاشتیم او نیز از این مسأله استقبال کرد.
جلسات به درخواست شما تشکیل میشد یا وزیر؟
جلسات پیشین به دعوت معاونت امور هنری برگزار شدند که در آنها مسائلی که بیشتر جنبههای عمومی و کلیتری داشتند با وزیر مطرح شد. جلسهای دیگر نیز در مورد مسائل مالیات برگزار شد، که متأسفانه به دلیل اینکه در سفر بودم امکان شرکت در آن برایم مهیا نشد؛ اما حرفهای رد و بدل شده در جلسه را که از دوستان و همکاران شنیدم متوجه شدم جلسه بسیار مفیدی بوده است.
محور جلسه آخر در مورد چه موضوعی بود؟
این جلسه بر سه محور پیش رفت، که در درجه اول مسائل رفاهی مطرح بود؛ من معتقدم مسائل رفاهی ویترین هر فعالیتی در هر حوزه است. بخصوص در این سه خانه باتوجه به تعداد اعضا و شرایط موجود میتوان بر این مسائل بیشتر تأکید کرد؛ بیش از دوسال است که اعضای این خانه روی مسائل بیمه تأمین اجتماعی به مشکل برخوردهاند، دوسال است که تأمین اجتماعی عضو نمیپذیرد و سرانه درمان نیز به کلی قطع شده است و دفترچههای ما فرانشیز دارد.
محور دوم جلسه، مشکلات صندوق اعتباری هنر است. توقع اعضای این سه خانه فرهنگی-هنری این است که صندوق مشکلاتش را حل کند و وضعیت بهتر شود نه اینکه روزبهروز عملکرد آن بدتر و ضعیفتر شود. بسیار ناخوشایند است که هنرمندان مملکت در دوران بازنشستگی تحت عنوان کارگران روزمزد حقوق اندک و ناچیزی که حتی گاهی زیر یک میلیون تومان است دریافت میکنند؛ این برای یک دولت و یک نظام که باید به فرهنگ و هنر اهمیت دهد به هیچ عنوان اتفاق زیبایی نیست.
نظر وزیر درباره این معضلات چیست؟
ایشان حرفهای ما را صحیح میداند و در جلسه قبلی نیز گفته بود این دو مسأله برایش در وهله اولِ اهمیت قرار دارد. ما حتی به او پیشنهاد کردیم که در صندوق سهمی داشته باشیم، نظر ایشان این بود که ما در هیأت امنا باشیم، اما ما متفقالنظر بودیم که در هیأت مدیره صندوق نقش داشته باشیم و از مسائل آن به شکل مستقیم باخبر شویم و مشکلات آن را از نزدیک ببینیم تا سوءتفاهمی پیش نیاید. این مسأله را من در جلسه با آقای غلامرضا خلیل ارجمندی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز عنوان کردم و آقای وزیر در تلاش هستند که این مسائل رفع شود.
و محور سوم؟
سومین بحث مطرح شده در جلسه به ماده واحده برای تشکیل سازمانی صنفی اختصاص یافت که مقدمات تشکیل این سازمان در حال فراهم شدن است. با توجه به عضویت آقای وزیر در کمیسیون فرهنگی دولت، قولهایی را به ما داد که بهعنوان نماینده دولت در مجلس، موافقت خود را در کمیسیون فرهنگی مجلس با تشکیل این سازمان صنفی اعلام کند و مجلس نیز به این پیشنهاد جامه عمل بپوشاند تا ما نیز همچون نظام پزشکی و نظام مهندسی که بیش از 50 سال است که بسیار مثبت عمل کردهاند، صاحب یک نظام صنفی شویم.
اهمیت داشتن این نظام صنفی چیست؟
با وجود چنین سازمانی مسائل بیشتر به چارچوب صنف محدود میشوند و در خود صنف بررسی و تحلیل میشوند، به شکلی که حمایت، هدایت و نظارت بر عهده این سازمان صنفی قرار بگیرد؛ این امر مسائل و درگیریهای دولت را نیز کم میکند. وجود یک نظام صنفی قانونمند و چارچوبدار خیلی از مشکلاتی را که در حوزههای فرهنگی و هنری وجود دارد، برطرف میکند و بحثهای سلیقهای را که این روزها گریبان فرهنگ و هنر را گرفته است از میان برمیدارد. در واقع مکانی برای قانونگذاری مستقل در حوزههای خود به حساب میآید و اعضای آن امنیتی صنفی خواهند داشت. این صنف است که همواره ماندگار میماند نه مدیران و مسندها. چه بهتر که هر مدیری باقیات الصالحاتی از خود به جای بگذارد.
این طرح چه زمانی به مجلس فرستاده میشود؟
قرار شد جلسهای با آقای محمدمهدی حیدریان، مشاور عالی وزیر، معاونت سینمایی و همچنین معاونت هنری داشته باشیم تا پیش از انتخابات ریاستجمهوری و سر کار آمدن دولت جدید این مسأله به مجلس فرستاده شود.
چقدر به عملی شدن این حرفها امیدوارید؟
ما در اواخر دهه چهارم انقلاب هستیم و این اتفاقها باید بالاخره بیفتند. امیدواریم روزی برنامهریزان کشور ما که در صدر تصمیمگیریها هستند، بیش از پیش متوجه اهمیت فرهنگ و هنر برای جامعه شوند. خوشبختانه این مسائل در آقای صالحی امیری مشهود است و امیدوارم این حرفها به عمل بپیوندد و وضعیت هنر و فرهنگ ما از این وضعیت نامناسب و نابسامانی که دچارش شده است و به هیچ وجه در سطحی قابل اعتنا نیست، نجات یابد. هرچقدر که دولت تاکنون به این حوزه بیمهری کرده، امیدواریم با وجود آقای صالحیامیری، این اتفاق میمون رخ دهد.
جشنواره سی و دوم موسیقی فجر با گذشت دو روز از اجراهای خود همچنان بدون حاشیه و ارائه برنامههای متنوع موسیقی در شش سالن موسیقی تهران درحال برگزاری است و البته تعدادی از کنسرتهای جشنواره هم به صورت آنلاین برای مخاطبان پخش میشود. همچنین در جشنواره امسال قرار است گروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بررسی و داوری طراحی لباس گروههای شرکتکننده در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر از هنرمندان برگزیده این بخش تجلیل کنند.
اما تالار وحدت شنبه 25 دی ماه و در دومین شب این جشنواره، میزبان ارکستر سمفونیک تهران بود.این ارکستر به رهبری شهرداد روحانی «پوئم- سمفونی آزادگان» اثر احمد پژمان را برای بار دوم به روی صحنه برد. در ساعت 21:30 هم گروه موسیقی رستاک به سرپرستی سیامک سپهری با اجرای موسیقی اقوام مختلف ایران همچون هرمزگان، خوزستان، کرمانشاه، فارس، گیلان و آذربایجان در تالار وحدت فضای شادی را برای مخاطبان موسیقی ایجاد کرد. دراین برنامه بخشی از آثار منتخب سالهای گذشته وآلبوم تازه این گروه موسیقایی با نام «میان خورشیدهای همیشه» برای مخاطبان ارائه شد. دراین کنسرت، منظومه عاشقانه «رعنا» با همراهی ناصر وحدتی پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان اجرا شد. گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان هم در سالن رودکی به روی صحنه رفت.
سریر موسیقی گیلانی را به صحنه برد
اجرای دوم تالار رودکی به هنرنمایی ارکستر سمفونیک خانه هنرمندان به رهبری و آهنگسازی محمد سریر در ساعت 21:30 اختصاص داشت. در بخش نخست این اجرا دو قطعه «اگر تو آمده بودی» از ترانههای شیون فومنی از شاعران گیلانی و همچنین «در سفر گمشدن» اجرا شد. سریر قطعه «آواز عشق» را به محمد نوری تقدیم کرد و گفت: نوری آغازگر نگاهی متفاوت به آواز ایرانی بود. فریدون مشیری نیز شاعری است که همه اشعارش روان و آموزنده است. گروه موسیقی «حاوا» قشقایی و «دیلمون» از گیلان نیز در بخش نواحی سی و دومین جشنواره موسیقی در برج آزادی تهران روی صحنه رفتند.
اجرای آثار باکلام درخشانی برای نخستین بار
میلاد درخشانی خواننده موسیقی تلفیقی با اجرای کنسرت «اشارات نظر»ساعت 21:30 در شب تولدش برای نخستین بار آثار با کلامش را در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برج آزادی برد. در این کنسرت که سیروان خسروی میهمان آن بود 13 قطعه با کلام و 3 قطعه بیکلام اجرا شد که برخی از آنها قطعات جدیدی بودند که قرار است در آلبوم بعدی میلاد درخشانی منتشر شود. فریدون آسرایی هم که در بخش موسیقی پاپ در ساعت 18:30 در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی به روی صحنه رفت، گفت: امیدوارم از این جشنوارهها زیاد شود تا موسیقی پاپ از این روزگار نامساعدی که در سالهای گذشته داشته، بهتر شود. فرزاد فرزین دیگر خواننده موسیقی پاپ ساعت 21:30 به همراه اعضای ارکسترش در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی روی صحنه رفت. فرهنگسرای نیاوران نیز میزبان دو کنسرت بانوان «گروه ناز» نواحی خراسان به خوانندگی یلدا عباسی و«گروه ترنه» به خوانندگی نرگس مختاری بود.
لغو کنسرت هنرمند تاجیکی در تهران
ستاد خبری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر اعلام کرد: «دولتمند خالُف» موسیقیدان، نوازنده و خواننده تاجیک که پیش از این قرار بود چهارشنبه 29 دیماه در تالار وحدت روی صحنه برود بهعلت عارضه قلبی و مغزی در بیمارستانی در شهر «دوشنبه» تاجیکستان بستری شد. این ستاد اعلام کرده که از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان پیگیر وضعیت جسمانی این هنرمند سرشناس موسیقی است و برای ایشان آرزوی بهبودی و سلامتی دارد.
شوسان تریو به جشنواره موسیقی فجر نرسید
همچنین گروه شوسان تریو که پیش از این قرار بود دوشنبه 27 دی ماه ساعت 18:30 در تالار رودکی برنامهاش را اجرا کند، به علت کافی نبودن تاریخ اعتبار گذرنامه یکی از اعضایش موفق به حضور در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر نشد.
نرگس عاشوری
«احساس مشترک» پدر بزرگ و نوهای که از درک نشدن خود از طرف اطرافیان میگویند یا «زود قضاوت نکردن» از دیدن تصویر فرزندی که مادرش را برای ده سال به خانه سالمندان میسپارد و در نهایت مشخص میشود علت این اقدامش بیماری مهلکی است که خود به آن مبتلا است و... در میان آگهیهای تبلیغاتی کالاهای مصرفی که در شبانهروز از آنتن تلویزیون پخش میشود شاید از معدود تیزرهایی باشد که هر بار دیدن آن ذهن مخاطب را درگیر پیام میکند. این آثار بخشی از برگزیدگان جشنوارهای است که با هدف ایجاد دیالوگ بین نظام اقتصادی و هنر و به منظور جلب افکار عمومی به مسئولیتهای اجتماعی برگزار میشود. جشنواره فیلمهای 180 ثانیهای که اگر چه به ابتکار یک بانک برگزار میشود اما به گفته متولیانش هدف آن معرفی صرف ویژگیهای این مؤسسه نیست. بانک پاسارگاد که مدتی است حمایت از تولید آثار هنری را در فعالیتهای خود قرار داده است و «جدایی نادر از سیمین» و «طبقه حساس» گرفته تا «ملبورن»، «بهمن» و «من دیهگو مارادونا هستم» و «مرگ ماهی» و دهها اثر سینمایی دیگر با حمایت مالی این بانک تولید شده است از سال 94 به برگزاری جشنواره فیلم 180 ثانیهای اقدام کرده است. دومین دوره این جشنواره قرار است سال آینده برگزار شود. خسرو رفیعی مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد و حسن بلخاری مشاور هنری مدیرعامل بانک و دبیر جشنواره فیلم 180ثانیهای پاسارگاد روز یکشنبه 26 دیماه در نخستین نشست خبری دومین دوره این جشنواره درباره اهداف و رویکرد آن توضیحاتی را ارائه کردند. در ابتدای مراسم رفیعی در خصوص اهداف این جشنواره گفت: این جشنواره با هدف کشف استعدادها و توانمندیهای جوانان علاقهمند به حوزههای فیلمسازی، حمایت از هنرمندان و همچنین جلب افکار عمومی به موضوعات یاد شده و مشارکت اقشار مختلف مردم در جشنواره برگزار میشود. حسن بلخاری نیز از پیوند اقتصاد و هنر سخن گفت و بر لزوم راهاندازی رشته تحصیلی اقتصاد هنر در دانشگاهها تأکید کرد. او همچنین از ساخت مینیسریال «نفس» با مشارکت بانک پاسارگاد و بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد. بلخاری به همراه مجید مجیدی در مقام مشاور با این طرح همکاری دارند و جواد نوروزبیگی تهیهکنندگی آن را بر عهده دارد. طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست دومین جشنواره فیلم 180 ثانیهای پاسارگاد، در سه محور اصلی و یک بخش جنبی برگزار خواهد شد. حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، تکریم خانواده و حقوق اجتماعی و همچنین اهدای عضو سه محور اصلی این دوره از جشنواره است و در بخش جنبی جشنواره نیز به 4 ایده برتر در هر بخش که امکان ساخت پیدا نکردهاند جوایزی اهدا خواهد شد. همچنین قرار است در این دوره از جشنواره با نمایش بخشی از آثار در پردیسهای سینمایی از آثار برگزیده مردمی نیز تقدیر شود. نفرات برتر جشنواره علاوه بر دریافت تندیس، لوح تقدیر و جوایز نقدی در صورت قبولی در رشتههای مرتبط دانشگاهی از سوی این بانک بورسیه میشوند. سازندگان آثار حداکثر تا پایان تیر سال 1396 فرصت دارند تا نسخه نهایی فیلم خود را همراه با عکس کارگردان برای دبیرخانه ارسال کنند.
واکنش باباچاهی
به سخنان شمس لنگرودی
شمس لنگرودی در گفتوگویی که روزگذشته منتشر شد، گفت: «شعرهای آقای رؤیایی و براهنی شعر نیست؛ هذیان است. آقای باباچاهی مثل آدمی است که کراوات بزند و با کت و بیژامه به خیابان بیاید!» به دنبال انتشار این اظهارنظر، روز گذشته علی باباچاهی به این گفتهها پاسخ گفت. در بخشی از این پاسخ آمده است:
ای کاش قبل از قضاوت و صدور حکم بر خزعبلات شعری براهنی - رویایی و باباچاهی بهعنوان کسی که در شعر این چند دهه درست یا غلط صاحب کرسی است فرصت پیدا کرده بودید و به قول خودتان این خزعبلات را از سر تفرعن هم که شده تورقی میکردی و نگاهی میانداختی که نینداختی. این را به مدعا میگویم زمانی که اسم کتاب یکی از همین حضرات را اشتباه اعلام میکنید (منزل شاملو - دوره اول جایزه شعر شاملو) من براین گمانم که حتی لای آن کتاب را هم باز نکردهاید. خب شاید مشغلههای غیرشعری و نه لزوماً غیرهنری (مثلاً سینما) این فرصت را از شما گرفته باشد. باکی نیست، لابد حق دارید. اما حق ندارید کیلویی و گترهای در این موارد به قضاوت بنشینید که رویایی و براهنی به جای شعر خزعبل میبافند و باباچاهی با پیژامه کراوات بسته و عینک دودی زده.
-
تئاتر
-
ادبیات
-
روی خط خبر
-
3 هدف گذاری وزیر برای حل مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر
-
از سمفونی آزادگان تا شادیانههای اقوام ایرانی
-
گزارشی از نشست جشنواره فیلمهای 180 ثانیه ای
-
خبر آخر